Focusing – odkrycie ciała.

focusing-odkrycie-ciala

Focusing, to kontakt z ciałem, który pomaga w psychoterapii odkryć emocje. Focusing w psychoterapii korzysta z odczuć fizycznych ciała, by pomóc w dostaniu się do emocji i zrozumieniu ich.

Emocje z całego naszego życia kumulują się w ciele i ma ono pamięć wszystkich przeżyć i doświadczeń. Dlatego focusing staje się tak pomocny w docieraniu do emocji ale też odpowiedzi na pytania.

A jeśli jest coś co wie, co ma odpowiedź, której ty nie znasz?

Czy nie chciałbyś się tego dowiedzieć.

Czy jesteś gotowy na wyprawę w nowe, trochę nieznane?

Czy chcesz z ciekawością, łagodnością, bez pośpiechu poznawać?

Focusing, to zatrzymanie się w biegu

Życie bez pośpiechu w dzisiejszym zaganianym świecie, wydaje się czymś niemożliwym. Jednak jak chcesz poznać zapach kwiatów nie pochylając się nad nimi, jak chcesz poczuć ciepło słońca na twarzy nie wystawiając jej na chwilę do niego, jak delektować się kawą pijąc ją w biegu… tak wiele rzeczy wymaga chwili zatrzymania się. O tym jest focusing, o zatrzymaniu się, w biegu, zatrzymaniu natłoku myśli.

Jeśli jesteś ciekawy i chcesz przystanąć, by usłyszeć siebie, zapraszam cię…

usiądź wygodnie, poprosiłabym cię o zamknięcie na chwilę oczu, skup się na swoim oddechu, jaki jest, jak przepływa przez twoje ciało i czekam kiedy wrócisz…

… mam nadzieję, że ta chwila pozwoliła ci na moment skupić się na sobie i swoim ciele, to początek podróży w głąb siebie.

Czym jest focusing w psychoterapii?

Focusing jest wsłuchiwaniem się w ciało.  Zapytaniem siebie jak się mam w tej chwili, jak się ma moje ciało. To pewien szczególny rodzaj uwagi i skupienia na swoim ciele.

Z pełną akceptacją, otwartością tego co się pojawi wewnątrz. Jeśli są to odczucia procesu trawiennego, to też jest twoje ciało, przyjmij to i rozpoznawaj dalej. Jak się mam dzisiaj? 

To szczególne pytanie, zapraszające do dialogu, aby ukazało się to co schowane głęboko, takie odczucie implicite. To odczucie trudno nazwać, może być niejasne, może być trochę jakby za mgłą.

To uczucie to tzw. felt sense (nie tłumaczony na język polski). Jest on pomiędzy tym co znane, słowami, uczuciami, a tym co nieodkryte, to coś co niesie ze sobą wiele znaczeń. Tak jak mówi to Gendlin, ojciec focusingu, to wiadomość od twojego ciała do ciebie, możesz jej posłuchać, wtedy ciało odpowie.

Pierwszy krok focusingu.

Skontaktowanie się z felt sense, rozpoznanie go w sobie, to pierwszy krok do focusingu. Możesz starać się to jeszcze niejasne odczucie opisywać, szukać słów, porównań które będą pasować.

Początkowo mogą być to proste odczucia, jak ciepłe- zimne, spięte- rozluźnione, coś kłującego, uwierającego, z czasem odczucia te będą stawać się bogatsze, mogą być obrazami, jasnymi słowami- kluczami.

To zaskakujące, że ciało może dać tyle odpowiedzi, aż trudno w to uwierzyć, a jednak. Jeśli pozwolisz sobie na łagodność, wyłączenie krytycyzmu, to twoje własne ciało może dać ci odpowiedzi w wielu sprawach, może podpowiadać co dla ciebie jest dobre, a co nie. Pod warunkiem uszanowania tempa w jakim chce ono ci coś mówić. Tu nie da się postępować na siłę. 

W kolejnej odsłonię opiszę 6 kroków do kontaktu z ciałem. Jeśli jesteś zainteresowany focusingiem zapraszam na sesję, podczas której pomogę ci rozpocząć tą niezwykłą podróż.

Print Friendly, PDF & Email

Anna Raczkiewicz

Współtworzę GAJ. Od wielu lat pracuję terapeutycznie z dorosłymi, a z młodzieżą od kilkunastu lat. Inspirację do pisania czerpię z dnia codziennego. Poszukuję rozumienia i sensu w trudnych doświadczeniach, które spotykają człowieka.
Anna Raczkiewicz

Latest posts by Anna Raczkiewicz (see all)