Jak dbać o siebie?

Jak dbać o siebie?

Jak dbać o siebie? Psychologia ukazuje inny aspekt dbania o siebie. Jest to troska o swoje zdrowie psychiczne, dbanie o swoje emocje, o balans w życiu.

Nie umiem o siebie zadbać.

Co dzieje się kiedy nie umiemy o siebie dbać? Cierpimy fizycznie i psychicznie. Pojawiają się skutki psychologiczne braku dbania o siebie oraz skutki fizyczne.

Początkowo mamy wiele siły na angażowanie się w różne rzeczy. W pomoc bliskim, ratowanie ich z kłopotów. Na wzięcie kolejnych projektów w pracy, na zostanie po godzinach. Po jakimś czasie pojawiają się skutki  fizyczne i psychologiczne nie dbania o siebie.

  • Trudności ze snem- sen jest przerywany, albo trudno zasnąć wieczorem. Budzisz się rano i jesteś zmęczony.

  • Bóle ciała- bóle brzucha, skurcze mięśni, bóle głowy. Pojawiają się dolegliwości psychosomatyczne. Początkowo można ich nie kojarzyć z przeciążeniem.

  • Brak chęci do robienia czegokolwiek. Brak chęci by wstać z łóżka.

  • Znika uśmiech i radość.

  • Unikasz spotkań z przyjaciółmi, bo nie masz siły wychodzić z domu.

  • Czujesz rozdrażnienie, gdy przebywasz z ludźmi.

Kiedy Twoje ciało nie ma już siły, zaczyna chorować. Ciało nie ma siły dźwigać ciężaru, który na siebie wziąłeś. Na psychoterapii ale też w życiu przychodzi czas by zapytać siebie jak do tego doszło, że nie umiem o siebie zadbać? Co dalej zrobić z tym ogromem zmęczenia i przeciążenia?

Jak zacząć dbać o siebie?

Kiedy uświadamiasz sobie potrzebę zmiany, daj sobie czas. Każda zmiana to proces. Choć na początku mogą pojawić się bardziej pilne kwestie, które będzie łatwiej osiągnąć. Jak na przykład weekend bez pracy, tylko na odpoczynek i przygotowanie się do zmian. Może pomoże ci w tym przygotowanie planu. „Jak zacząć o siebie dbać.”

Jak zadbać o siebie na co dzień?

Na psychoterapii często pada pytanie, to jak o siebie zadbać? Co mam zrobić? Podczas rozmowy pojawiają się bardzo proste rozwiązania. Takie dostępne dla każdego z nas. Sama kiedyś byłam zaskoczona, że to takie proste.

Sposoby na dbanie o siebie.

 

  1. zadbaj o sen- sen to podstawa. Wtedy regeneruje się nasz układ nerwowy, ciało odpoczywa. Wiadome jest, że człowiek potrzebuje ok 7-8h snu. Co zrobić, gdy ciało jest już tak zmęczone, że trudno jest się zrelaksować? Można szukać sposobów na ułatwianie zaśnięcia, zacznij od:

        • wyciszenia się po całym dniu- pomogą w tym treningi uważności, mindfulness, relaksacje;

        • medytacji;

        • ćwiczeń np. jogi;

        • weź ciepłą kąpiel;

        • przygotuj napar z melisy;

Najważniejsze przy każdej zmianie, to dać sobie czas. Nie pośpieszaj się. Znajdź swoje tempo.

  1. zadbaj o dietę- jadasz w biegu, uwielbiasz fastfoody, a może nie dojadasz. Intensywnie pracujesz cały dzień o kawie i batoniku? Zdecydowanie musisz to zmienić. Twój organizm nie ma paliwa. Na pewno możliwe jest jedzenie kilku posiłków w ciągu dnia, zadbanie o zdrowe przekąski, o nawodnienie. Ciekawe, zdrowe i szybkie przepisy proponuje Marta Dymek.

  2. wstań rano 5 -10 minut wcześniej -daj sobie ten czas na spokojne wypicie kawy lub herbaty w ciszy, w samotności- może to jedyny takie moment w ciągu dnia. Zanim wstaną dzieci, mąż, zanim zacznie się wir w pracy.

  3. masaż- koniecznie funduj sobie masaż zwłaszcza jeśli jesteś przeciążony, twoje ciało jest napięte, pojawiają się skurcze i bóle w okolicach barków, szyi. Twoje ciało bije na alarm- pomóż mu!

  4. ruch, ruch i jeszcze raz ruch. Spacer, bieganie, joga, a może jazda na rowerze lub pływalnia. Trochę endorfin, rozluźnienie napięcia ciała.

  5. funduj sobie małe przyjemności. To nie musi kosztować. Możesz dbać o siebie nie mając pieniędzy. Lubisz w ciągu dnia posiedzieć w ciszy, a może chwilę posłuchać ulubionej muzyki i z nikim nie rozmawiać, nic nie robić. Daj sobie ten kwadrans.

  6. zrewiduj swój czas pracy. Pracujesz po 11-14 godzin dziennie. Jesteś młody, dajesz radę. Ale jak długo i kosztem czego? Masz czas na przyjaźnie, na związek? Sprawdź co się stanie, gdy odmówisz wzięcia kolejnego zrzucanego na ciebie zadania. Może zostanie to przyjęte, może twoja asertywność zdumi szefa.

  7. urlop- jest dla Ciebie i twojej regeneracji! Nie odmawiaj go sobie. Zaplanuj, tak byś mógł wypocząć. Nie zabieraj laptopa i telefonu. Zadaj sobie pytanie, co tak naprawdę może się stać jeśli nie odbierzesz tego telefonu na urlopie. Może ludzie dzwonią do ciebie, bo nigdy nie odmawiasz?

  8. Otulaj się- czasami tak wewnętrznie potrzebujemy otulenia, takiegootul się kocykiem emocjonalnego przytulenia. To może ci dać otulenie się ciepłym kocykiem z kubkiem ciepłej herbaty w ręku. Przytulenie się do bliskiej osoby, albo wzięcie ciepłego, mruczącego kociaka na kolana.

  9. Pochwal siebie, doceń siebie, okazuj sobie dumę. Mów o tym jaki jesteś dumny z tego co ci się udało. Kiedy ostatnio się pochwaliłaś?

Dlaczego nie dbam o siebie?

Kolejny aspekt troski o siebie, to zadbanie o swoje emocje. Trudność w dawaniu sobie ważności często ma swoje źródła w dzieciństwie. Kiedy dorośli nieadekwatnie reagowali na potrzeby dziecka. Kiedy potrzeby były negowane lub umniejszane, dziecko uczyło się takiej postawy wobec siebie. Kiedy dziecko rośnie przestaje zwracać uwagę na siebie, może czuć się mniej ważne.

Wtedy zaczynają rozwijać się wewnętrzne części JA, które negują lub umniejszają nasze potrzeby. Takie jak wewnętrzny krytyk, który może karcić za zajmowanie się sobą. Zanika gdzieś taki aspekt JA, który ma o nas dbać, taki wewnętrzny opiekun. Zamiast niego pojawia się wewnętrzny nakaz dbania i troski o innych. Może pojawiać się zakaz myślenia osobie, bo to egoizm.

Dbanie o siebie, to odnalezienie i wsłuchanie się w wewnętrzny głos mądrego opiekuna.

Wewnętrzny mądry opiekun.

On intuicyjnie wie co jest dla ciebie dobre, on wie jak dbać o ciebie, jak dawać ci troskę. Ta część naszego JA rozwija się pod wpływem troskliwych osób z naszego dzieciństwa.

Czy pamiętasz kogoś takiego? Może to była babcia, która przygotowywała specjalnie dla ciebie, twoją ulubioną zupę. Kto w dzieciństwie w ciebie wierzył, kto cię chwalił?

Jeśli nie miałeś w dzieciństwie takiej osoby, to możesz szukać jej teraz. Rozejrzyj się czy ktoś mógłby uczyć cię takiej troski i dbania o siebie. To może być twój sąsiad, ktoś kogo poznałeś, a może twój duchowny lub psychoterapeuta. Znalezienie takiej osoby pomoże ci w odnalezieniu lub zbudowaniu w sobie wewnętrznego opiekuna.

Uświadomienie sobie tej części JA jest krokiem ku rozwijaniu umiejętności dbania o siebie. Jeśli masz w sobie taki wewnętrzny głos, który potrafi dbać o innych zacznij kierować go w swoją stronę. Gdyby miał on zadbać o ciebie, co by zrobił?

Jak dbać o siebie? Dostałeś wiele wskazówek tego co już możesz zrobić. Odkrywaj swoje własne sposoby. Każdy z nas jest inny i na każdego działają różne rzeczy. Życzę Ci powodzenia w odkrywaniu swojego wewnętrznego opiekuna i nauki dbania o siebie. Pokochanie siebie samego jest najważniejszym krokiem do budowania bliskich relacji, do pokochania świata.

 

Photo by NordWood Themes on Unsplash.

Photo by Francesco Ungaro on Unsplash

Print Friendly, PDF & Email

Anna Raczkiewicz

Współtworzę GAJ. Od wielu lat pracuję terapeutycznie z dorosłymi, a z młodzieżą od kilkunastu lat. Inspirację do pisania czerpię z dnia codziennego. Poszukuję rozumienia i sensu w trudnych doświadczeniach, które spotykają człowieka.
Anna Raczkiewicz

Latest posts by Anna Raczkiewicz (see all)

Udostępnij na:
Facebook
Facebook
RSS
Twitter
INSTAGRAM

Ciekawy tekst? Udostępnij go innym!