Jak opanować swoją złość?

Wcześniej pisałam o tym, jak emocje mogą być dobrym kompasem w naszym życiu. („Kierunek emocje”przeczytasz tutaj).  Złość jest kolejnym uczuciem, które ma ogromną siłę i znaczenie.

Wypuszczona bez kontroli, pozostawiona sama sobie, kumulująca się w nas może doprowadzić do przykrych sytuacji, agresywnych w stosunku do innych, a także niebezpiecznych dla nas samych. Pojawia się pytanie jak opanować swoją złość?

W życiu są rzeczy, które wywołują w nas złość. Czasami są to zwykłe drobnostki wywołujące irytację np. znowu zabrakło mleka, potknąłeś się o leżące w przedpokoju rzeczy. Bywa, że dając wyraz swojej irytacji komentarzem do domowników, wypowiedzeniem paru „soczystych” frazesów pod nosem, emocje opadają. Spadło napięcie i podejmujesz dalsze działania mające zmienić sytuację. Może zdarzyć się też tak, że taka drobnostka będzie punktem zapalnym do lawiny złości, żalu na partnera, dziecko, współlokatora, czy chomika. Jeżeli takie sytuacje ciągle ci się przytrafiają, prowadząc do niekontrolowanych wybuchów, a może nawet do agresji- słownej lub fizycznej (popychanie, rzucenie w drugą osobę przedmiotem), to nie możesz tego zignorować. Powinieneś pomyśleć o sposobach poradzenia sobie ze złością, ważne jest byś umiał opanować złość.

Oczywiście istotne jest doszukanie się również przyczyn tej złości, często są one dużo głębsze niż myślimy. W procesie dochodzenia do źródeł tego stanu pomocny może być psychoterapeuta lub inny specjalista. Jeśli jednak, właśnie ochłonąłeś/aś po kolejnym wybuchu i stwierdzasz, że posunęło się to za daleko i szukasz sposobów na poradzenie sobie z tym stanem, to być może trening kontroli złości będzie przydatnym narzędziem. Podczas takiego treningu uczysz się rozpoznawać swoją złość, to co ją wywołuje, jak reaguje twoje ciało, a następnie prostymi sposobami uwalniasz napięcie z ciała, zmieniasz swoje myślenie i nastawienie do sytuacji i powoli wypuszczasz z siebie nagromadzoną złą energię.

Trening kontroli złości jest komponentem programu Trening Zastępowania Agresji – TZA, ART (Aggression Replacement Training®). Program ten wywodzi się ze Stanów, jego twórcami są Arnold Goldstein, Barry Glick i John Gibbs. Trening oparty jest na terapii poznawczo-behawioralnej mającej uczyć zachowań i umiejętności społecznych, wnioskowania moralnego oraz kontroli złości. Treningi takie są prowadzone indywidualnie lub w grupach. Sama metoda nie wszystkim wystarczy w poradzeniu sobie ze złością, nauczysz się sposobu jej kontroli. Sama złość nie zniknie, bo to jest ważne uczucie. Jeśli radzenie sobie z nią poprzez kontrole nie pomaga, to znaczy, że potrzebna jest praca nad znalezieniem jej źródeł i tu dokonywanie zmian.

Moje doświadczenia w pracy z młodzieżą ukazują, że wyuczenie się pewnych zachowań i reakcji, które świetnie działają na treningu jest trudne do zastosowania w życiu. Przyczyn tego może być wiele, zapewne to temat do kolejnego wpisu. Należy podkreślić, że efektywność tego sposobu jest całkowicie zależna od nas samych, od naszej samoświadomości, wytrwałości, a także wiary w sukces.

W kolejnym artykule przedstawię Wam kilka kroków, które mogą pomóc w rozpoznaniu złości i poradzenia sobie z nią.

Jeśli już teraz chcesz opanować swoją złością, umów się na spotkanie z naszym psychoterapeutą.

Print Friendly, PDF & Email

Anna Raczkiewicz

Współtworzę GAJ. Od wielu lat pracuję terapeutycznie z dorosłymi, a z młodzieżą od kilkunastu lat. Inspirację do pisania czerpię z dnia codziennego. Poszukuję rozumienia i sensu w trudnych doświadczeniach, które spotykają człowieka.
Anna Raczkiewicz

Latest posts by Anna Raczkiewicz (see all)