Jak realizować wyznaczone cele?

Początek roku, opadły emocje po świętowaniu Sylwestra. Przyszedł czas postanowień noworocznych. Co chcesz osiągnąć w najbliższym roku, jakie cele chcesz zrealizować?

Zaczynasz myśleć, piszesz wiele celów, niektóre bardzo ambitne, schudnę do rozmiaru 36!, spłacę odsetki kredytu, nauczę się 2 języków. W tyle głowy powstaje obawa, że nie uda ci się ich zrealizować. Na szczęście szybko znika, znajdujesz siły do wytrwałości, cele zapisane, cała kartka. Wkładasz ją do pamiętnika, notesu i tyle. Cele zostały zapisane. Przez pierwsze dni, a może nawet tygodnie udaje Ci się ich dotrzymać, ale życie przynosi nieoczekiwane spotkania, na których trudno sobie odmówić pyszności, alkoholu, wydarzenia gdzie wydajesz więcej niż założyłeś, lub dopada cię zwyczajne zmęczenie i nie chce ci się iść na zajęcia.

Po kilku miesiącach okazuje się, że coś nie idzie, może wtedy weryfikujesz cele, a może się poddajesz. Koniec roku i rozczarowanie, utrata wiary w to, że może się udać… po raz kolejny piszesz te same cele i coraz mnie wierzysz, że ci się uda. Zadajesz sobie pytanie, czemu to nie wychodzi. Może brakuje ci determinacji, poddajesz się przy małych trudnościach, ulegasz pokusie przyjemności. Jest to przytłaczająca wizja.

Mamy dla ciebie narzędzie, które pomoże ci ustalić swoje cele oraz małymi krokami je realizować. W metodach projektowych nazywa się je kamieniami milowymi, my nazwiemy je krokami do Twojego celu.

„Nawet najdalszą podróż zaczyna się od pierwszego kroku”

Kroki, to są Twoje ważne kroki, pierwsze kroki w świadomym wyznaczaniu sobie celów. Postawienie każdego kroku wymaga pracy i wytrwałości, stąd osiągnięcie go jest pokonaniem jakiegoś etapu do osiągnięcia celu. Pamiętaj, by po każdym kroku pochwalić siebie za osiągnięty kawałek drogi.

Wyznaczając sobie duże cele, które mogą wydawać się mało realne do osiągnięcia, okazuje się że wykonując poszczególne kroki, zbliżasz się do nich bez uczucia przytłoczenia. Co więcej, na co dzień masz do wykonania proste czynności, których nie jest wiele, a każda z nich zbliża cię do osiągnięcia efektu.

Zatem zaczynamy!

Wyznacz sobie cel, pamiętaj by był SMART-ny (o tym tutaj).

Weź kartkę papieru i na samej górze zapisz swój cel. Sformułuj go w formie dokonanej oraz jako konkretną rzecz do zweryfikowania. Zamiast schudnę 5kg, zapisz ważę 60kg.

Następnie na samym dole kartki zapisz jaki jest punkt startowy, znowu konkretną mierzalną rzecz np. ważę 65kg, jem nieregularnie, jadam codziennie słodycze, nie biegam. Tu postaraj się zobaczyć szerzej jaki jest stan rzeczy, to pomoże Ci w planowaniu kroków.

A teraz będziesz wypełniać miejsce do swojego celu krokami, jakie ważne kroki musisz podjąć, by dojść do swojego celu? Co warto zmienić w obecnej sytuacji? Kroki ponownie określasz jako konkretne działania, mierzalne i sprawdzalne, zapisane w formie dokonanej. Mają to być twoje ważne poprzeczki do osiągnięcia, które znacząco przybliżą cię do realizacji celu.

Wyznaczając swoje kroki stworzyłeś plan do realizacji swojego celu. Kolejna ważna rzecz, umieść swój plan w czasie. Określ do kiedy realnie chcesz osiągnąć swój cel i napisz przy nim datę. Zaplanuj kiedy możesz osiągnąć poszczególne etapy i napisz daty. To pomoże Ci w zaplanowaniu Twoich działań.

Teraz zacznij od punktu startowego i zaplanuj szczegółowo, co musisz zrobić by osiągnąć pierwszy krok. Tu również nadaj daty dla swoich działań, to mogą być małe rzeczy do zrobienia na dany dzień.

Masz już gotową mapę swoich kroków. Pamiętaj, że na każdym etapie możesz coś zmienić. Życie lubi pisać własne scenariusze, mogą pojawić się rzeczy, których nie przewidziałeś. Po osiągnięciu każdego kroku sprawdź czy kolejne nadal są realistyczne, czy coś byś zmienił. Bądź elastyczny i wytrwały, dasz radę. Warto nagradzać siebie po zrobieniu każdego kroku, to wielka sprawa, a Tobie udało się.

Zadbaj o to, byś widział codziennie swój plan i z dumą podziwiał siebie za dokonania. Nie chowaj go do szuflady, powieś na drzwiach szafy, którą otwierasz rano, nad biurkiem, albo na lodówce.

Podajemy jeszcze przykład Eli, która stworzyła kroki milowe potrzebne do osiągnięcia założonej wagi.

Masz już wiedzę, sposób, a teraz zrób to!

Jeśli będziesz potrzebować wsparcia, zapraszamy na konsultację. Wspólnie poszukamy przeszkód.

Przykład Eli do pobrania pdf

kroki_przyklad_gajterapii.pl_
Print Friendly, PDF & Email
Anna Raczkiewicz

Anna Raczkiewicz

Współtworzę GAJ. Od wielu lat pracuję terapeutycznie z dorosłymi, a z młodzieżą od kilkunastu lat. Inspirację do pisania czerpię z dnia codziennego. Poszukuję rozumienia i sensu w trudnych doświadczeniach, które spotykają człowieka.
Anna Raczkiewicz

Ostatnie wpisy Anna Raczkiewicz (więcej)

Udostępnij na:
Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://gajterapii.pl/jak-realizowac-wyznaczone-cele-2/
RSS
Twitter
INSTAGRAM

Ciekawy tekst? Udostępnij go innym!