Kroki kontroli złości. jak sobie radzić

Jak radzić sobie ze złością, jak ją opanować?

Pisałam wcześniej, o tym, że warto słuchać swoich emocji, bo ukazują nam prawdę o tym co dla nas jest ważne. Wielu z Was zapewne ma doświadczenia przeżywania złości, o czym pisałam w artykule –Jak opanować swoją złość.

Dzisiaj obiecane sposoby radzenia sobie ze złością. Przedstawię te kroki w formie zadania do wykonania, możesz je przeczytać, jednak to nie wystarczy. Jest to część treningu, a to podobnie jak z bieganiem. Jednorazowa rundka wokół parku, to jeszcze nie trening. Przygotuj się zatem do tego wyzwania jak do treningu biegowego. Potraktuj to jak swoje wyzwanie, wyzwanie którym jest poskromienie swojej złości.  Znajdź odpowiedni czas i postaraj się wykonać zadania.

Przygotuj kartkę i coś do pisania, przyda cię się kilka kolorowych flamastrów, długopisów. Jeśli chcesz możesz również wciągnąć w to całą rodzinę i przejść te ćwiczenia wspólnie.

Przypomnij  sobie sytuacje, w której się zezłościłeś/aś … możesz zamknąć oczy … postaraj się przypomnieć sobie co się z Tobą działo … co działo się w ciele … co myślałeś … co czułeś … gdzie to czujesz.

To sytuacja, która będzie nam służyć do pracy.

Gdzie czujesz złość?

Postaraj się znaleźć miejsca w ciele, w których czujesz złość, co się zmienia w twojej postawie, w twoimi odczuciu ciała, gdzie pojawia się napięcie.

Już wiesz jak złość wpływa na twoje ciało, teraz pierwszy krok kontroli złości, rozluźnij ciało. Jest ono ładunkiem, który lada chwila może wybuchnąć. W jaki sposób możesz się rozluźnić, w tej konkretnej sytuacji. Czy w tym momencie możesz wyjść pobiegać? Czy teraz możesz posłuchać muzyki relaksacyjnej? Szukaj prostych rozwiązań.

Co dzieje się w głowie?

Kolejny etap to zatrzymanie sytuacji i wypisanie wszystkich myśli, które się pojawiają. „Ona zawsze się czepia…”, „Uwzięli się na mnie…”, „Znowu coś ode mnie chcą…”. Większość z tych myśli nakręca naszą złość.

Kolejny krok kontroli, to zmiana tego co myślisz. Zamień te myśli, na takie, które będą uspokajające. „Spokojnie, nie chce się kłócić”, ”Dam radę, poradzę sobie z tą sytuacją” „Jestem zmęczony, wszystko mnie teraz irytuje, dam sobie czas, by ochłonąć.” „Widzę, że on jest tym mocno zirytowany, nie będę się kłócić, potrafię się dogadać.”

Daj komunikat.

Teraz czas na twoją reakcje, teraz możesz zdecydować jak zareagujesz, nie jesteś już opętany przez złość, udało Ci się ją zatrzymać w ryzach.

Co możesz powiedzieć.

Podstawą do budowania komunikatów jest asertywność, kolejna ważna umiejętność. Postaraj się zbudować komunikat mówiący o tym co z Toba się dzieje, jak się czujesz i czego chcesz w związku z daną sytuacją.

„Faktycznie nie zrobiłem tego wcześniej, to może Cię wkurzać, za 10 minut to zrobię”

„Nie lubię kiedy podnosisz na mnie głos, chcę rozmawiać w spokoju.”

„Czuję, że ta sytuacja bardzo mnie denerwuje, daj mi chwilę na ochłonięcie, bo mogę wybuchnąć. Będę mógł/a o tym porozmawiać (kiedy?).”

Przedstawione powyżej kroki poradzenia sobie ze złością nie są kompletnym treningiem, nie stanowią też całego komponentu kontroli złości. Są to jedynie interwencje mające pomóc Ci pomyśleć o sytuacji inaczej. Być może będzie to trudne, wtedy warto skorzystać z pomocy terapeuty.

W gabinecie terapeutycznym GAJ w Warszawie, prowadzimy konsultacje dla dorosłych, jeżeli borykasz się z trudnościami w radzeniu sobie z emocjami, w tym złością zadzwoń i umów się na spotkanie. Znajdujemy się w Śródmieściu, blisko pl Zbawiciela i metra.

Print Friendly, PDF & Email
Anna Raczkiewicz

Anna Raczkiewicz

Współtworzę GAJ. Od wielu lat pracuję terapeutycznie z dorosłymi, a z młodzieżą od kilkunastu lat. Inspirację do pisania czerpię z dnia codziennego. Poszukuję rozumienia i sensu w trudnych doświadczeniach, które spotykają człowieka.
Anna Raczkiewicz

Ostatnie wpisy Anna Raczkiewicz (więcej)

Udostępnij na:
Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://gajterapii.pl/kroki-kontroli-zlosci/
RSS
Twitter
INSTAGRAM

Ciekawy tekst? Udostępnij go innym!