Jak poradzić sobie z samotnością i izolacją.

Poradzić sobie z samotnością i izolacją. Kobieta sama na łóżku.

Jak poradzić sobie z samotnością i izolacją podczas pandemii koronawirusem? Coraz większa izolacja, kwarantanna dla każdego z nas są nowym i trudnym doświadczeniem. Wykluczenie z życia społecznego może powodować bierność, zniechęcenie, agresję i uczucie samotności. O wiele dotkliwsze dla osób, które są same.

Samotność podczas izolacji przez koronawirusa.

Izolacja jest doświadczeniem, które pozbawia nas lub ogranicza korzystanie z przywilejów dostępnych w warunkach „wolności”. Nasze podstawowe potrzeby są deprywowane. Długotrwała izolacja będzie wpływać na stan psychiczny i sposób funkcjonowania.

Samotność jest trudnym doświadczeniem, bowiem biologiczna potrzeba nie zostaje zaspokojona. Single znajdują sposoby, aby poradzić sobie z byciem samemu. Wiele z nich opiera się na kontaktach społecznych, wychodzeniu z domu. A co w sytuacji, kiedy jest to ograniczone?

Jak poradzić sobie z byciem samemu zamkniętym w czterech ścianach? Jak nie poddać się apatii, bierności wynikających z izolacji?

Przedstawiamy 10 sposobów na poradzenie sobie z samotnością i izolacją. Sposoby nie tylko dla samotnych, choć przede wszystkim z myślą o nich.

 

Jak sobie poradzić z samotnością i izolacją?

Samotność i izolacja społeczna wpływają na siebie. Nie oznacza, to że osoby samotne nagle popadną w depresję. Niektórzy kryzys potraktują jak wyzwanie, dla innych może to być dużo trudniejszy czas. Z tygodnia na tydzień mogą pojawiać się uczucia apatii, złości, żalu i tęsknoty.

 

Poniżej 10 rad jak radzić sobie z izolacja i samotnością. Pomoże Ci to odnaleźć poczucie wpływu w nieznanej sytuacji.

 

1. Ogranicz newsy o wirusie.

 

Rzetelna informacja pozwala radzić sobie z lękiem i niepokojem. Wybieraj źródła naukowe, słuchaj autorytetów i staraj się znaleźć w tym swój pogląd i równowagę. Pamiętaj, że czytanie wszystkiego wzmaga tylko twój strach. Selekcja informacji pozwoli zachować spokój i trochę odsunąć niepewność.

Czytaj informacje na stronach organizacji zdrowia, stacji epidemiologicznych lub rządowych. Koronawirus: informacje i zalecenia.

 

2. Zrób sobie plan.

 

Pozostanie w domu, może rozluźnić dotychczasowe nawyki. Postaraj się trzymać planu dnia podobnego do normalnego. Wstawaj rano, szykuj się do pracy, tak jak zwykle. Ustal pory posiłków, czas na ćwiczenia, prace domowe i hobby i sen.

Jeśli nie pracujesz zdalnie, zrób sobie plan na ten dzień. Zapisz rzeczy do zrobienia. To pomoże ci być proaktywnym w sytuacji izolacji. Planując wyznacz rzeczy charakterystyczne na dany dzień. Pomoże Ci to odróżnić dni.

 

Zadbaj o sen, to bardzo ważne dla naszego samopoczucia. Staraj się utrzymać rytm dobowy. Jeśli jesteś na kwarantanni zwracaj uwagę na swoje zdrowie. Stosuj się do zaleceń.

Rutyna i plan działania nada twoim dniom poczucie sensu i celu oraz pozwoli odróżnić zlewający się czas. Da ci to poczucie wpływu na twój dzień. Unikniesz apatii, przelewania się czasu między palcami.

 

3. Bądź aktywny.

 

Ruch to zdrowie! Oczywiście, aktywność fizyczna pomaga utrzymać nasze ciało, ale też i ducha w harmonii. Ćwiczenia pomagają poradzić sobie ze stresem wywołanym izolacją i samotnością.

Jak ćwiczyć?

  • Zrób sobie krótki spacer (wg aktualnych zaleceń i dbając o swoje bezpieczeństwo).
  • To może być czas na treningowe wyzwania- poszukaj trenera na youtube i zacznij ćwiczyć na macie w domu.
  • A może joga- uczy jak mieć większy kontakt z ciałem.
  • Pomocne mogą być gry, które umożliwiają ruch i kontakt z innymi on-line.
  • Zawsze chciałeś nauczyć się tańczyć, to wspaniała okazja do ruchu.

4. Zrób coś znaczącego.

 

Siedzenie w domu, pandemia, samotność mogą odbierać poczucie sensu. Może pojawić się obniżony nastrój. Jak sobie z tym poradzić? Znajdź coś co nada sens twojemu życiu. Przykładowo możesz

 

  • zapisać się na kurs on-line
  • zostać wolontariuszem on-line
  • pomóc w pandemii- szyjąc maseczki
  • stwórz drzewo genealogiczne swojej rodziny
  • zaplanuj jak urządzić swoje wnętrze

Czujesz, że sens może nadać tylko druga połówka. I tu pojawia się blokada, aby robić coś innego. Być może izolacja, to moment na odnalezienie sensu dla samego siebie. Jeśli jest to duże wyzwanie, pomoże Ci w tym psychoterapia on-line.

Przeczytaj także: Jak uniknąć depresji i obniżonego nastroju.

 

5. Bądź w kontakcie z innymi.

 

Potrzeba kontaktu i więzi z innymi jest naturalna, a w czasie koronawirusa jest mocno ograniczona. Pozostaje korzystanie z innych możliwości. To czas na kreatywność.

 

  • social media- rozmawiaj, może wstaw jakiś post, a może to czas na bycie aktywnym w pozostawianiu komentarzy
  • rozmowy on-line przez wszelkie komunikatory, tak trzeba się przekonać, na początku wydaje się to dziwne.
  • tradycyjnie przez telefon- zadzwoń do kogoś, gdy poczujesz się samotny
  • pisz smsy, e-maile- może to czas na odświeżenie dawnych znajomości?

 

W samotności może pojawić się poczucie, że inni mają swoje sprawy, swoje życie. To utrzymuje w jeszcze większej izolacji. Jeśli inni nie będą mieli czasu na rozmowę z nami, powiedzą o tym, albo nie odbiorą telefonu.

Wszyscy zostaliśmy postawieni w nowych, nieznanych warunkach, a to wymaga nowego podejścia.  Być może rozmowa z Tobą przyniesie radość również drugiej stronie. Na chwilę pozwoli wyrwać się z jej własnego świata.

6. Zrób coś dla siebie.

 

Pierwsze dni, to prawdopodobnie czas dostosowywania się do nowej sytuacji. Przeorganizowania swojego życia. Kiedy choć trochę oswoiłeś się z nowym, to czas na poszukanie rzeczy, które sprawiają ci przyjemność.

W jaki sposób możesz zadbać o swój komfort. Teraz przebywasz sporo czasu w domu, może warto coś w nim zmienić byś czuł się przytulniej. To również czas na przyjemności dla siebie, choćby te najmniejsze.

 

  • Przygotuj sobie pyszną kawę lub herbatę. Taką na jaką nie masz czasu, gdy jesteś w biegu.
  • Zrób sobie masaż stóp.
  • Przygotuj kąpiel- świece, dobra muzyka.
  • Zastanów się nad tym co jesz, może masz ochotę zamówić lub przygotować sobie coś dobrego.

Przeczytaj także o tym jak troszczyć się o siebie i odnaleźć wewnętrznego opiekuna. 

7. Stwórz coś.

 

Odkryj terapeutyczną moc z tworzenia rzeczy. Arteterapia wpływa na nasz nastrój, spokój ducha. Pomaga poradzić sobie z emocjami. Jeśli nie wiesz co mógłbyś tworzyć, przypomnij sobie o dzieciństwie. Co chętnie robiłeś jako dziecko, w co się bawiłaś? A może miałeś jakąś pasję, z której zrezygnowałeś?

 

  • Pisz. Może zaczniesz prowadzić pamiętnik, a może to czas na bloga. Zawsze chciałaś napisać książkę, to jest dobry moment.
  • Twórz. Zacznij szyć na maszynie, robić na drutach lub szydełku. Możesz rysować, malować, kolorować.
  • Projektuj. Pomyśl jak zaaranżować swój dom, pokój. Może zrób przemeblowanie.

8. Odwróć uwagę od sytuacji.

 

Odcinanie i ucieczka od uczuć nie jest sposobem, aby sobie z nimi radzić. Spychane zawsze kiedyś powrócą. Ale możesz pomyśleć jak szukać dystansu i odwracać uwagę od przykrych uczuć. Zapadanie się w rozpacz też nie pomaga.

 

 

Co pomaga w zachowaniu dystansu:

  • Przeczytaj książkę, artykuł, może w naszej Gajotece.
  • Podejmij wyzwanie przeczytania 100 książek. A może zrobisz sobie listę książek, które musisz przeczytać.
  • Słuchaj audiobooków, podcastów- może z dziedzin, które cię interesowały, a nigdy nie miałeś na to czasu.
  • Słuchaj muzyki, tańcz. Stwórz swoją playlistę.
  • Naucz się grać na jakimś instrumencie.
  • Naucz się języka.
  • A może wirtualne zwiedzanie?
  • Graj w gry logiczne, które angażują twój mózg.

9. Zaplanuj przyszłość.

 

Teraz jest czas izolacji, to dla ciebie dobry moment na poradzenie sobie z emocjami niepewności i lęku. Jest to dobry czas na planowanie, tego co zrobisz, gdy zakończy się koronawirus. Co będziesz robić, gdy wyjdziesz z domu i wszystko wróci do normalności.

Myślenie o przyszłości daje nadzieję, daje poczucie sensu. A to pozwala poradzić sobie z negatywnymi myślami i brakiem nadziei. Jak i co zaplanować?

 

  • Zrób sobie listę rzeczy, na które masz ochotę, gdy skończy się izolacja.
  • Zaplanuj imprezę z okazji zakończenia koronawirusa.
  • Pomyśl o jakimś zabawnym wydarzeniu do zrealizowania podczas izolacji.
  • A może to czas na analizę równowagi w twoim życiu. Przygotowaliśmy koło równowagi do wypełnienia.
  • Pomyśl co możesz zrobić, aby kogoś poznać i nie być samemu.

10. Ucz się troski wobec siebie.

 

Kiedy zaczynasz czuć przygnębienie i samotność, uważaj aby nie „dokopywać” sobie bardziej. Zapewne może wtedy uaktywnić się twój wewnętrzny krytyk, który zacznie obwiniać cię za to, że jesteś sama. Zmaganie się z nim i odsuwanie uczucia samotności nie sprawi, że poczujesz się lepiej.

Przyjmij uczucia, które się pojawiają, zaakceptuj je, przywitaj. Tak jesteś sam, tak jest z tym trudno. Masz prawo czuć smutek, żal, złość i poczucie niesprawiedliwości.  W tej chwili są rzeczy, na które masz wpływ i są takie, z którymi nie wiele zrobisz. Uznaj to.

 

Przyjmując uczucia sprawiasz, że mają one szansę minąć. Stracą trochę na sile i dadzą ci ulgę. Dziś możesz czuć je mocno, ale one będą się zmieniać. A Ty korzystając z powyższych sposobów możesz zatroszczyć się o siebie i sobie pomóc.

Przeczytaj więcej o tym jak negatywne schematy emocjonalne wpływają na nas.

Pozwól sobie pomóc.

Z powodu izolacji przez koronawirusa odczuwasz lęk, smutek, depresję. Czujesz, że nie radzisz sobie z tymi uczuciami zwróć się po pomoc. Jeśli nie jesteś pewien czy to czas na psychoterapię, dowiedz się kiedy zacząć psychoterapię.

W naszym gabinecie terapeutycznym prowadzimy psychoterapię on-line. Napisz lub zadzwoń aby umówić się na sesję z psychoterapeutą.

Wszyscy znajdujemy się teraz w kryzowych czasach, to naturalne, że będziesz odczuwać lęk i niepewność. Taka jest teraz sytuacja.

 

Jeśli jednak czujesz, że tych uczuć jest za dużo, niepokoi cię twój stan psychiczny umów się na spotkanie.

 

 

 

Fotografia:  Photo by Adrianna Van Groningen on Unsplash

Print Friendly, PDF & Email
Anna Raczkiewicz
Latest posts by Anna Raczkiewicz (see all)