Pozytywne motywowanie dziecka

Różne są teorie dotyczące motywowania dzieci. Dużo mówi się o zaprzestaniu karania a wzmacnianiu pozytywów. Jednak aby skutecznie wzmacniać trzeba zacząć od przeformułowania postrzegania zachowania dziecka. Jak już kiedyś wspominałam dzieci nie chcą źle się zachowywać, nie chcą  nas zawodzić, denerwować czy smucić. Natomiast potrafią się czasem zgubić w napływających do nich oczekiwaniach. A gdy im coś nie wychodzi łatwo im uwierzyć, że po prostu się do tego nie nadają i zaprzestać prób.

Przedstawię Wam metodę dłoni życzeń wywodzącej się z programu doskonalenia umiejętności wychowawczych dla rodziców  „Jestem z Ciebie dumny”. Program opiera się na filozofii podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach, a to właśnie zwykle o rozwiązanie trudności nam chodzi! Dłoń życzeń to komunikat, dzięki któremu dziecko dowie się: czego oczekujesz, pozna jakie będzie mieć z tego korzyści dla siebie. Przede wszystkim dziecko usłyszy, że wierzysz w nie i  jesteś tuż obok, aby mu pomóc jeśli nadarzą się trudności w realizacji powierzonego zadania.

Zaczynamy…

Na początek zastanów się: Co robi dziecko czego Ty nie chcesz aby ono robiło w danej sytuacji?

Następnie określ: Co chcesz aby dziecko robiło w danej sytuacji? Możesz to ustalić wspólnie z drugim rodzicem.

Omów czego oczekujesz od dziecka gdy macie na to czas, przed wystąpieniem danej sytuacji.

Wykorzystaj metodę dłoni życzeń to sformułowania komunikatu do dziecka:

  1. Kciuk kontaktu:
    Nawiąż kontakt z dzieckiem poprzez dotyk, spojrzenie w oczy, komunikat
    np. „Spojrz mi w oczy kochanie”,„Przyjdź tutaj”, „Porozmawiajmy”.
  2. Palec życzeń:
    Powiedz co chcesz aby dziecko zrobiło w danej sytuacji. Określ swoje oczekiwania. Pamiętaj mów CZEGO CHCESZ, nie używaj NIE!!! np. „W tej sytuacji chce abyś zrobił…”
  3. Palec korzyści:
    Pokarz jakie dziecko będzie miało korzyści jeśli zrobi co oczekujesz. Pamiętaj to maja być korzyści dla DZIECKA, nie dla Ciebie. Np. To jest ważne/ istotne, bo…
  4.  Palec pewności :
    Przekonaj dziecko, że potrafi to zrobić, ma moc, przywołaj jego wcześniejsze doświadczenia i  sukcesy – „Wiem że potrafisz to zrobić, bo…”
  5.  Palec ustaleń:
    Zapytaj czy możesz jakoś pomóc dziecko i powtórz/zapytaj co ustaliliście. Nazwijcie Wasze ustalenia np akcja Ranny Ptaszek
    (dot. porannego wstawania) albo Super Odrabiak (dot. odrabiania lekcji) Np. Co uzgadniamy? Jak chcesz abym Ci przypomniała, jeśli zdarzy Ci się zapomnieć?Przykład: Spójrz mi w oczy (1) chce abyś wstawał kiedy budzik zadzwoni (2). To ważne, bo wtedy będziesz miał więcej czasu na ubranie się i czas na poranną zabawę (3). Wiem, że dasz sobie radę, bo gdy jechałeś na wycieczkę, to wtedy Ci się udało (4).Co uzgadniamy?, Jakbyś chciał, abym Ci przypomniała o naszych ustaleniach jeśli zdarzy Ci się zapomnieć.

Jeśli chcesz doskonalić swoje umiejętności wychowawcze, potrzebujesz inspiracji zapraszamy do naszego gabinetu na Ursynowie do skorzystania ze wsparcia psychologiczno-pedagogicznego naszych specjalistów.

 

Print Friendly, PDF & Email

Julita Kulik

Jestem współzałożycielką GAJ-u. Od wielu lat pracuję z dziećmi oraz młodzieżą. Mam nadzieję, że moje artykuły bedą dla Państwa - rodziców, opiekunów, inspiracją oraz wskazówką do działań wspierających Wasze dzieci w rozwoju, pokonywaniu trudności. Sama bedąc rodzicem, rozumiem że nie da się pelnić tej roli perfekcyjnie, uczymy sie naszych dzieci cały czas.
Julita Kulik

Latest posts by Julita Kulik (see all)