Stres w życiu studenta.

stres-w-zyciu-studenta

Stres w życiu studenta

Październik to czas kiedy rozpoczyna się nowy etap w życiu wielu młodych ludzi 18+. Jeden z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu człowieka. Wyruszają w “świat” realizować swoje plany, marzenia, wyruszają szukać swojego miejsca i szczęścia w życiu.

Jest to nowy etap w każdym obszarze człowieka: biologicznym- dopełnia się rozwój różnych organów naszego ciała, kończą swój wzrost i umacniają; psychicznym- dojrzewamy mentalnie, nasza osobowość zaczyna nabierać wyraźny kształt, społecznym- usamodzielniamy się, kształtujemy nowe umiejętności społeczne, zawieramy nowe znajomości, szukamy swojego partnera.

Studia -wolność i pułapki.

To ekscytujący czas odkrywania nowych perspektyw i możliwości. Oddzielania się już nie tylko buntem od rodziców, ale i również często początek życia na własną rękę. 

Młody dorosły, który zaczyna uczyć się dbać sam o siebie, o to co zje, kiedy wróci do mieszkania czy też akademika, jak zarządza pieniędzmi. Tu kryje się wiele pułapek.

Wiele osób w tym wieku zaczyna tę dorosłość wyjeżdżając z małej miejscowości do dużego miasta w poszukiwaniu lepszych perspektyw. I czasem jest ogromne Wow! Poczucie większych możliwości, czasem omnipotencji, mogę teraz wszystko.

Pojawia się chęć i pokusa korzystania z wszystkiego, co się przydarzy. Można się ‘zachłysnąć’ tą autonomią i wtedy jest ryzyko podejmowania pochopnych decyzji, bycia z ludźmi, którzy krzywdzą, robienia rzeczy, których wcale nie chce się robić.

I czasem też jest tak, że od razu zakasuje się rękawy i rusza do pracy, aby osiągnąć sukces. Powstaje duża presja, aby lepiej, aby więcej, aby szybciej i wtedy znowu też powstaje ryzyko, że można tego nie udźwignąć. To trudny czas, kiedy mierzą się różne wartości rodzinne z nowymi wyzwaniami. Kiedy trzeba pogodzić studia, czasem pracę i życie towarzyskie.

Stres studiowania ryzykiem chorób.

Czas choć bardzo ważny, ekscytujący to jednocześnie sam w sobie jest czynnikiem ryzyka dla wielu zaburzeń psychicznych. Wiele sytuacji społecznych stawia przed młodym człowiekiem dużo wyzwań-bywa, że wszystko jest nowe i mało znane.

To z kolei może generować duży stres, a ten z kolei może uruchomić depresję, stany lękowe, objawy psychosomatyczne jak bóle głowy, bóle brzucha, różne objawy skórne i wiele innych. Szczególnie jeśli wcześniej mieliśmy podobne doświadczenia.

Jak zadbać o równowagę?

Ważne jest aby w tym czasie uczyć się dbać o siebie, dbać o równowagę. Przede wszystkim poznać miejsce wcześniej niż w pierwszym miesiącu studiów. Warto przyjechać kilka razy i pobyć w tym w miejscu bez żadnej presji.

Zaplanować czas biorąc pod uwagę to, co najważniejsze, raczej strzec się opcji ‘wszystko od razu chcę wypróbować’ lub ‘szkoda czasu, najpierw wypróbuję, potem zrezygnuję’. Bywa, że potem trudno rezygnować, a bywa przytłaczająco. Dobrych ludzi wokół nigdy dość, dlatego dbanie o relacje nie tylko nowe, ale utrzymywanie starych znajomości pozwala uchronić przed samotnością.

Choć to krok w dorosłości i rodzina nieco bywa odsunięta to regularny kontakt może okazać się wartościowy, jeśli gdzieś po drodze coś nie wyjdzie. I dbanie nie tylko o samorozwój, ale również o podstawy jak jedzenie, spanie i aktywność fizyczna jest niezbędne, aby się w tym wszystkim nie pogubić.

Jeśli jednak tak się zdarzy, dobrze jest szukać wsparcia psychologa, coacha, terapeuty, aby móc odebrać dyplom a nie wypis ze szpitala. Jeżeli jesteś zainteresowany psychoterapią, przeczytaj artykuł Dla kogo jest psychoterapia. 

Print Friendly, PDF & Email

Aneta Brzozowska

Współtworzę GAJ. W swojej pracy staram się zrozumieć i wczuć w to, co dzieje się z drugą osobą zarówno to młodszą jak i dorosłą, staram się zrozumieć emocje, myśli, potrzeby i motywację.
Aneta Brzozowska

Latest posts by Aneta Brzozowska (see all)