Źródła emocji

Źródła emocji

Źródła emocji należy szukać w doświadczeniu w ciele, w tak zwanym mózgu trzewnym. Uczucia pozwalają kontaktować się z potrzebami, aby móc je rozpoznać skorzystaj ze swojego wewnętrznego odczucia. Jak to zrobić?

1. Emocje w życiu.

Codziennie zdobywasz masę informacji, wiadomości na temat tego jak żyć. Jaką dietę wybrać, jakie produkty kupować, bez konserwantów, zdrowe dla ciała i skóry, jakie stosować ćwiczenia, gdzie najlepiej wyjeżdżać, jak najlepiej się relaksować.

Życie stawia cię przed wieloma sytuacjami, w których weryfikują się twoje wartości. Nagła choroba uruchomi myśli jak sobie z nią poradzić; narodziny dziecka poruszą wątpliwości, jak uda się je wychować, jak je chronić i dbać o jego zdrowie i rozwój; wejście w związek to refleksje o tym jak o niego dbać, jak wytrwać kryzysy; w sytuacjach w pracy zastanawiasz się jak budować zespół, rozmawiać z pracownikami, zadbać o swój czas wolny i odpoczynek.

Szukasz w Internecie porad, wytycznych tego co robić. Specjaliści podają teorie tego, co jest dla dobre, a co nie. Okazuje się, że ich tytuły, doświadczenie nie gwarantują skuteczności rozwiązań. Poglądów jest wiele, cała mnogość teorii otacza cię, a decyzję i tak ostatecznie podejmujesz sam.

2. Co pomaga podjąć decyzję?

kierunek emocjeStoisz sam otoczony radami, podejściami i nie wiesz co wybrać. Szukasz kompasu, który wskaże ci  kierunek. Często są nim racjonalne rozważania. Na drodze analizy wybierasz to, co jest dla dobre. A co jeśli „głowa” się myli, jeśli nie wie ona, co jest dla ciebie najlepsze. Tu może pojawić się pustka i panika, jeśli nie ufać rozumowi, to czemu?

Możesz zaufać sobie, swoim uczuciom. Odnaleźć wewnętrzne poczucie, że dany wybór jest dla ciebie dobry. Pojawia się tu pytanie skąd masz to wiedzieć.

3. Ciało- źródło emocji.

Rewelacyjnym miernikiem jest twoje ciało. Ciało to świetny kompas tego, co jest dla ciebie dobre, a co nie.

Zobacz jak zareaguje twoje ciało na myśl o zrobieniu jakiejś rzeczy. Być może towarzyszyły ci w życiu zadania, które robiłeś z lekkością, a były też takie, przy wykonywaniu których czułeś ciężar.

Pomyśl o tym czego nie lubisz, porządki, prasowanie, być może już na samą myśl czujesz jak wewnętrznie się zmuszasz.

Przypomnij sobie sytuację, w których czułeś, że aż płyniesz, fruniesz, gdy coś robisz, być może taka pozytywna energia była przy nowym projekcie, urządzaniu wnętrza albo gotowaniu, czy jedzeniu czegoś w miłym gronie lub miejscu.

Może masz doświadczenie kiedy odmówiłeś komuś, nie zgodziłeś się na coś i poczułeś ulgę, złapałeś oddech. Być może towarzyszyła temu niewygoda odmowy, ale ulga była o wiele większa.

To sygnał z ciała, że uniknąłeś być może sytuacji obciążającej, stresującej, jakoś ciebie wykorzystującej. To komunikat, który ciało do ciebie wysyła, ta ulga, oznacza, że to dobry kierunek. Przymus, do podjęcia działania może powodować w ciele uczucie ciężkości, to może być wskaźnikiem, że coś jest tu problemem. Nie zawsze decyzja lub sama sytuacja, ale może wiążące się z nią emocje. Warto się im przyjrzeć, by dokonywać dobrych dla siebie wyborów.

4. Poszukaj swoich emocji

Twoje uczucia najlepiej widać w ciele. Postaraj się skupić, w którym miejscu w ciele odczuwasz różne emocje. Warto przy kierowaniu się wyborami słuchać tego, co do nas mówi nasze ciało. Z świadomością uczuć podejmować decyzje mając wewnętrzne poczucie harmonii, że dokonany wybór jest w zgodzie z tobą, że to jest dobry kierunek.

Usiądź wygodnie, zamknij oczy i wyobraź sobie sytuację, w której się znajdujesz. Popatrz co mówi Twoje ciało, poprzyglądaj się tym odczuciom, co się pojawia, a może potrafisz zidentyfikować uczucie… lęk… poprzyglądaj się mu, co on mówi, z czego wynika, gdzie jest jego źródło. Ciało powie ci jaką droga iść, emocje są twoim kompasem.

Powodzenia w odkrywaniu swojego wewnętrznego kompasu. Kontakt z ciałem, zwłaszcza jeśli dawno nie było ono słuchane, tylko odcinane, może wywoływać niepokój. Jeśli się go obawiasz, a chcesz nauczyć się słuchać swoje ciało przyjdź na psychoterapię i wspólnie zobaczymy jak Ci pomóc. Być może psychoterapia będzie twoją drogą do odkrycia całego siebie, połączenia głowy i ciała. Możesz też skorzystać z sesji focusingu, który pomaga rozpoznać sygnały z ciała i zbliżyć do własnego doświadczenia.

Zapraszam do gabinetu terapeutycznego GAJ w Warszawie, psychoterapia może pomóc otworzyć się na emocje, poszukać źródeł emocji.

 

Fot. Photo by Josh Hild from Pexels

Print Friendly, PDF & Email

Anna Raczkiewicz

Współtworzę GAJ. Od wielu lat pracuję terapeutycznie z dorosłymi, a z młodzieżą od kilkunastu lat. Inspirację do pisania czerpię z dnia codziennego. Poszukuję rozumienia i sensu w trudnych doświadczeniach, które spotykają człowieka.
Anna Raczkiewicz

Latest posts by Anna Raczkiewicz (see all)