Focusing- co to jest?

Focusing- co to jest?

Focusing, to nie taka nowa praktyka. Ojcem focusingu jest Eugene Gendlin, filozof, psycholog. Pracował on nad tworzeniem focusingu od lat 50 tych, a jego pierwsza książka Focusing została wydana w latach 80tych. Focusing w Polsce jest od mniej więcej 10 lat.

Pierwszy raz o focusingu dowiedziałam się w szkole psychoterapii humanistycznej, wtedy jeszcze nie był tak popularny. Z czasem społeczność Focusingowa rosła, jest wielu psychoterapeutów pracujących focusingowo.

W naszym gabinecie terapeutycznym GAJ indywidualne sesje focusignu oraz warsztaty focusingowe prowadzi Anna Raczkiewicz.

 

 

Focusing- co to jest?

 

 

To praktyka, która polega na zatrzymaniu się i wsłuchaniu w swoje ciało, aby odkryć swoje indywidualne odczucie dotyczące danej sprawy, osoby, sytuacji.

Odkrywając swoje wewnętrzne odczucie, czyli tzw. felt sense, możesz odkryć jak się masz z całością jakiejś sprawy tematu. A to pozwala Ci dotrzeć do twoich uczuć w danej sprawie, a dalej do twoich potrzeb i daje ci wewnętrzną siłę, aby móc zgodnie z nimi postępować.

Felt sense, jest podstawą Focusingu. To pewien rodzaj wewnętrznego odczucia, nie jest to emocja, ani uczucie, ani tez coś stricte fizycznego. W felt sense jest to wszystko, felt sense jest całościowym poczuciem w środku ciała, często w Twoim centrum (splot słoneczny).

To całościowe poczucie, czasem to ruch, czasem do coś nie dokońca nazwane i określone. Taki jest felt sense, często ukryty, mglisty. Dając mu swoją uwagę i czas zacznie się przed nami odkrywać i pokazywać swoją jakość, nową jakość.

 

Focusing odkrywa nowe znaczenia, pozwala zrobić krok dalej w całej trudnej sprawie.

Focusing możesz praktykować sam lub z drugą osobą, w tzw. partnerstwie focusingowym. Serdecznie zapraszam Cię do rozpoczęcia tej praktyki. Jako psychoterapeuta odkrywam siłę Focusingu zarówno w gabinecie jak i w prywatnym życiu.

 

 

W czym pomaga Focusing.

Focusing pomoże Ci w zrozumieniu siebie i dotarciu do Twoich prawdziwych odczuć w danej sprawie. Pisze o odczuciach, bo to coś więcej niż samo uczucie. Nie chodzi tylko i wyłącznie o zidentyfikowanie np. złości, ale zobaczenie jak Ty się masz z tą złością w całym kontekście danej sytuacji.

Focusing pomaga w akceptacji i przyjęciu tego co się doświadcza. A pozostanie przy sobie z troską, akceptacją i miłością pozwala zrobić krok dalej, pozwała na zmianę.

Kontakt ze sobą i z tym co czujesz pozwoli Ci na zmianę, czyli dany stan może się zmienić i może pojawić się nowa jakość. Focusing pozwała odkryć rozwiązania, kierunki, nowe myślenie o danej sytuacji.

 

Głęboko wierze, że zmiana jest możliwa, a droga do zmiany wiedzie poprzez ciało. Ciało zna odpowiedź i wie co dla niego jest najlepsze.

 

 

Co zyskasz dzięki praktyce Focusingowej:

 

  1. Zmniejszysz napięcia w ciele. Jeśli czujesz, że jesteś napięty i nie możesz się rozluźnić Focusing pomoże Ci w zauważeniu swojego napięcia, puszczenia go.
  2. Poradzisz sobie z przeciążeniem. Gdy czujesz, że wszystko jest na Twoich barkach, czujesz, że już nie masz siły tego nieść. A może masz „pełną głowę” tych wszystkich spraw, rzeczy do pamiętania. Focusing pomoże Ci to puścić.
  3. Wyregulujesz emocje, gdy są intensywne i zalewają. Focusing pomaga i uczy jak złapać dystans. Powoduje uspokojenie i ukojenie. Praktykując Focusing uczysz swój układ nerwowy jak się wyciszyć i uspokoić.
  4. Zmniejszysz stresu w życiu. Stres często powoduje napięcie i przeciążenie. Świetnym sposobem na złagodzenie stresu lub wzmocnienie siebie aby sobie z nim poradzić jest Focusing.
  5. Poradzisz sobie z chaosem. Kiedy doświadczasz chaosu wokół siebie lub chaosu wewnątrz siebie, Focusing pomoże Ci znaleźć spokój i wewnętrzne bezpieczeństwo. Pomoże też porządkować chaos.
  6. Nauczysz się żyć w ciągłej, nieustannej zmienności. Życie jest zmienne, zwłaszcza to w pandemii. Z dnia na dzień zmieniają się plany, grafiki, a ty musisz się szybko dostosować. Jest to duże wyzwanie. Wielu osobom jest trudno ze zmiennością i niewiadomą. Focusing pozwala znaleźć wewnętrzne bezpieczeństwo oraz spokój i ufność w niespodziewanej zmienności.
  7. Będziesz żyć w zgodzie ze sobą. Focusing pomaga odkryć jak Ty się masz z daną sprawą, osobą. Pomaga Ci zrozumieć siebie. Pomaga w znalezieniu kierunków w życiu, które są zgodne z Tobą.

 

 

Focusing, to nie szybkie rozwiązanie.

To tylko kilka przykładowych rzeczy, w których pomaga Focusing. W procesie psychoterapeutycznym widzę w jak wielu aspektach może pomóc. Ważne jest to, że nie jest to lekarstwo, nie jest to szybkie rozwiązanie, których tak często szukamy na nasze bolączki. Focusing jest praktyką uważności. Na poznanie Focusingu potrzeba około 10 godzin. To pozwoli Ci nauczyć się słuchać ciała.

 

 

 

Jesteś zainteresowana Focusingiem? Napisz do nas! Możesz poznać focusing na sesjach indywidualnych lub na warsztatach. Już dziś zgłoś chęć udziału.

    Chcę wziąć udział w warsztacie Focusingowym

    Zgłoś się na warsztat. Jeśli nie będziemy mieć terminów zaproponujemy Ci sesję focusingową

    Zadzwoń i umów sesję

      Konsultacja psychoterapeutyczna

      Napisz krótko z czym masz problem. Dobierzemy odpowiedniego psychoterapeutę i zaproponujemy termin sesji.