Psychoterapia-jak zacząć?

Psychoterapia-jak zacząć?

Decyzja o rozpoczęciu psychoterapii bywa bardzo trudna. Często odkładana na miesiące lub lata. Jak zacząć psychoterapię i jak wybrać psychoterapeutę?

 

 

Zaczęcie psychoterapii, to trudna decyzja.

Zdecydowanie się na psychoterapię jest jedną z trudniejszych decyzji w życiu. Towarzyszy temu często lęk i niepewność. Można czuć, ze jeszcze nie jest pora, że można sobie samemu poradzić.

Jakbyśmy podświadomie czuli, że jest to spotkanie na bardzo intymnym gruncie. Spotkanie samego ze sobą, ze swoimi lękami i demonami oraz dzielenie się nimi, z początkowo obcą osobą. To zrozumiałe, że czuje się niepokój i obawę.

 

Przyjście na psychoterapię jest aktem odwagi, jest to najodważniejsza decyzja w życiu.

Zdobywasz się na to, aby odkryć przed sobą emocje często smutne, pełne lęku lub wściekłości. A jest to możliwe dzięki szczególnej atmosferze w psychoterapii opartej na bezpieczeństwie, zaufaniu, bezwarunkowym przyjęciu ciebie.

Oznacza to brak oceniania, które jest tak powszechne w życiu, brak wartościowania czy coś jest dobre lub złe, brak powinności i wszelkich „muszę”. Psychoterapeuta nie pogania, daje czas, nie oczekuje natychmiastowych efektów. Jest twoim towarzyszem po świecie wewnętrznych przeżyć. Kto może skorzystać z psychoterapii, praktycznie każdy, kto czuje, że tego potrzebuje.

 

Jak wybrać psychoterapeutę?

Kiedy masz już za sobą decyzję o podjęciu psychoterapii, zapewne szukasz psychoterapeuty. Tu pojawiać się może wiele wątpliwości, do kogo pójść, jaki nurt pracy wybrać. Dróg do tego jest wiele, to co jest ważne, to znalezienie kogoś kto, czujesz że, ci pasuje. Mało to konkretne, ale na początek wydaje się wystarczające.

Druga sprawa, to warto sprawdzić formalne rzeczy, takie jak szkolenie psychoterapeutyczne. Psychoterapeuta to osoba po 4 letnim szkoleniu w certyfikowanym, rekomendowanym przez towarzystwo ośrodku. Towarzystwa te nadają certyfikat ośrodkom szkolącym, więc masz pewność rzetelności szkolenia, psychoterapeuci mogą w nich również przygotowywać się do certyfikatów.

Takie towarzystwa, to m.in. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne lub Europejskie towarzystwa, na przykład World Association for Person Centered & Experiential Psychotherapy & Counseling, zrzeszające instytucje szkolące. Wtedy masz gwarancje, że twój psychoterapeuta odbył odpowiednie szkolenie, które wiązało się również z jego własną psychoterapią i pracą pod superwizją.

Jeśli chodzi o nurt psychoterapeutyczny, to wg badań nie ma on większego wpływu na zmianę jaka zachodzi w psychoterapii. To dzięki czemu zachodzi zmiana i psychoterapia pomaga, to relacja psychoterapeutyczna. Relacja oparta na zaufaniu, poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji.

W naszym gabinecie GAJ psychoterapeuci pracują w różnych podejściach: humanistyczno – doświadczeniowym, systemowym, poznawczo-behawioralnym i psychodynamicznym. Każdy proces psychoterapeutyczny jest inny i trudno je ze sobą porównywać. Elementem wspólnym będzie budowanie relacji.

 

Psychoterapeuta z polecenia.

Możesz czuć się bezpieczniej jeśli ktoś poleci ci psychoterapeutę. Tutaj są jednak pewne warunki, o których warto wiedzieć. Psychoterapeuta nie powinien przyjmować na terapię indywidualną dwóch bliskich osób, zwłaszcza w miastach, gdzie jest wielu psychoterapeutów. Jeśli terapeutę poleca ci twoja dziewczyna, bo do niego chodzi, wybierz kogoś innego.

Dzięki temu nie będzie sytuacji niejasnych, niedopowiedzianych, wielu domysłów i porównań. Psychoterapia ma być spotkaniem, w którym wszystko jest czytelne. To ją rożni od rozmów z bliskimi, tutaj nie ma niedopowiedzeń. W trakcie procesu buduje się poczucie, że bez ryzyka oceny możesz powiedzieć o sobie wszystko i spotkasz się z przyjęciem i zrozumieniem.

 

Umów się na sesję psychoterapii.

Kiedy masz już za sobą podejmowanie decyzji i szukanie. Przyszedł czas na umówienie się. W zależności od zasad umawiania się, różnie to wygląda w danym gabinecie. W gabinecie terapeutycznym GAJ możesz zadzwonić i umówić się na spotkanie, napisać sms lub maila. Znajdziemy pasujący ci termin, jeśli będzie dostępny i umówisz się na pierwsze spotkanie.

 

Możesz poczuć ulgę i radość, że masz ten krok za sobą. Mogą pojawić się też wątpliwości. Przyjmij je, przyjdź z nimi i podziel się z psychoterapeutą. A jeśli zdecydujesz, że to jednak nie jest ten czas, to daj znać, że odwołujesz spotkanie.

Piszę to w imieniu zapewne wielu psychoterapeutów, gdzie często spotykamy się z tym, że konsultacje nie są odwoływane i klient nie przychodzi. Tak po ludzku, będzie to ważne dać znać o swojej nieobecności, choćby smsem. Nie musisz się tłumaczyć, wyjaśniać. Możesz napisać, nie jestem jeszcze gotowy, możesz napisać rezygnuję. Daj znać o tym, dzień przed. Każda ze stron poczuje, że jest potraktowana z szacunkiem.

Jeśli jesteś gotowy i decydujesz się przyjść, to zapewne będziesz odczuwać niepokój, a może zdenerwowanie. Trochę jak idzie się na pierwsze spotkanie, z nieznajomym, lub do nowego miejsca pracy. To naturalne, że towarzyszą ci te uczucia. Przywitaj je, zobacz, że są i powiedz sobie „tak, denerwuję się, to nic złego. „Robię coś naprawdę nieznanego i nowego”. Warto dodać sobie otuchy.

Psychoterapeuta będzie rozumiał twój niepokój, możesz mu o tym powiedzieć już na początku. Może zanim zaczniesz opowieść, będziesz potrzebować chwili na osadzenie się. Oswojenie z nowym miejscem i osobą. Pomocne może być  przyjście chwilę przed, by zapoznać się z przestrzenią, możesz zrobić sobie coś do picia.

 

Psychoterapia na początek.

Z naszego poradnika psychoterapia na start dowiesz się jak przygotować się na psychoterapię, jak wygląda proces psychoterapeutyczny.

Zadzwoń i umów sesję

    Konsultacja psychoterapeutyczna

    Napisz krótko z czym masz problem. Dobierzemy odpowiedniego psychoterapeutę i zaproponujemy termin sesji.