Wpływ myśli na uczucia.

Wpływ myśli na uczucia.

Często zdarzają się nam sytuacje, w których doświadczamy trudnych emocji. Zaczynamy czuć się źle. Czasem trudno zrozumieć o co chodzi, dlaczego tak się dzieje. Warto wtedy przyjrzeć się temu dokładniej. Zyskać świadomość co i jak na nas wpływa.

 

 

Wpływ myśli na uczucia w psychoterapii.

 

W psychoterapii poznawczo – behawioralnej (cbt) mówi się o tym, że to jak się czujemy zaczyna się od tego jak myślimy. W każdej sytuacji, każda osoba ma jakieś określone myśli na ten temat – nazywa się myślami automatycznymi lub gorącymi.

Zazwyczaj pojawiają się od razu, na gorąco w reakcji na to co zobaczymy lub usłyszymy. Weźmy na przykład taką sytuację: zaczynacie prezentację, jedna osoba ziewa… jedna osoba pomyśli, że “spoko, pewnie się nie wyspała”, druga “chyba przynudzam”, a trzecia “ no nie słucha mnie”.

Jak zauważycie, w każdej z tych sytuacji pojawią się inne odczucia, np. spokój, stres, złość.

Ponad to emocje są sygnalizowane przez nasze ciało, więc każdy też może zauważyć, że może pojawić się ból brzucha, suchość w gardle, napięte mięśnie albo i zwykłe rozluźnienie. Więcej o tym, czym są emocje i dlaczego są tak ważne w życiu dowiesz się z artykułu emocje u dorosłych. 

W efekcie kolejną rzeczą jest to co robimy. W powyższej sytuacji może to być, np. przerywam i zwracam uwagę, nic nie robię, mówię dalej, piję wodę.

Przykładów może być mnóstwo, tyle ile ludzi, tyle możliwych różnorodnych reakcji.

 

Jak na siebie wpływają myśli – emocje – zachowanie.

 

Rozróżniamy to po to, aby lepiej rozumieć co się z nami dzieje i podejmować dla nas bardziej konstruktywne rozwiązania. Kiedy odczuwamy m.in. lęk, depresję, mamy napady paniki – rozumienie skąd się bierze bywa pierwszym krokiem do lepszego samopoczucia.

W pracy psychoterapeutycznej cbt skupiamy się na tych myślach i rozpoznawaniu, czy aby nie są “pułapką myślową”, które powodują negatywne odczucia. Wiedza o tym pozwala to zmienić.

Zazwyczaj nie jest to łatwe zadanie, ale ćwiczenie czyni mistrza.

 

Jak rozpoznawać myśli automatyczne?

Poniżej możecie skorzystać z tzw. “kajzerki”. Pokazuje ona zależności pomiędzy myślami, uczuciami, zachowaniami, odczuciami. Strzałki oznaczają, że wszystko wzajemnie na siebie wpływa.

Czasem jest też tak, że czujemy ciało – szybciej bije nam serce, wtedy możemy się zastanowić skąd to odczucie. Albo mamy wrażenie, że zachowujemy się jakoś nieswojo. Każdy z nas może kierować uwagę na różne elementy, ważne żeby uzupełnić pozostałe.

W każdym kwadracie są pytania, które warto sobie zadać. Czasem jest potrzebne, żeby zadać je kilka razy.
Pomocna może być tutaj uważność i obserwacja siebie. Danie sobie chwili na rozpoznanie myśli, uczuć, poobserwować ciało. Bez pośpiechu.

Jeśli już to zrobicie, czy zauważacie, gdzie jest możliwa zmiana?
Okazuje się, że skoro wszystko na siebie wpływa to zmiana jednego z czynników zmieni pozostałe.

Kolejnym etapem jest weryfikowanie myśli, czy aby na pewno nam służą i czy nie wpadamy w pułapkę własnych myśli?

 

Kajzerka- wpływ myśli na uczucia i zachowanie.

Pomocna literatura: “Umysł ponad nastrojem”, Ch. A. Padesky, D. Greenberger, WUJ 2017

Fotografia: Photo by Viktor Forgacs on Unsplash

Wydrukuj i uzupełniaj w sytuacjach, w których nie rozumiesz swoich reakcji. Widzisz, że reagujesz w ten sam sposób.

szablon-mysli-uczucia-gaj

Zadzwoń i umów sesję

    Konsultacja psychoterapeutyczna

    Napisz krótko z czym masz problem. Dobierzemy odpowiedniego psychoterapeutę i zaproponujemy termin sesji.